reklama

Kristus zomrel aj za Rómov

Rómovia na Slovensku bojujú s komplexom menejcennosti. Tento pocit menejcennosti si odovzdávajú už celé generácie. Neraz príčinou tohto komplexu je však aj majoritná spoločnosť. Každá zakomplexovanosť vyplýva z nepoznania svojej hodnoty. Kto vyjde z toho boja víťazne, má šancu presadiť sa v spoločnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (73)

Pamätám si začiatok svojho víťazstva nad hanbou za to kým som. Bol som v prvom ročníku na základnej škole, počas prestávky spolužiaci sme si hovorili kto má aké vlasy. Skoro všetci hovorili, že majú blond alebo aspoň svetle vlasy. Aj ja som tvrdil, že ich mám svetle, napriek tomu, že ich mám čierne ako uhoľ. Samozrejme stretol som sa s nevôľou svojich spoločníkov. Keď neuspel ani môj pokus presvedčiť ich o mojich gaštanových vlasoch, celá tá debata sa skončila bitkou. Zazvonilo na hodinu a ja ešte s plačom som išiel hneď za svojou pani učiteľkou: „Pani učiteľka chlapci mi hovoria, že mám čierne vlasy, ale veď ja mám gaštanové vlasy, nie???“ ... A očakával som len jedinú odpoveď. Vtedy moja učiteľka ma pohladkala po vlasoch a povedala: Nie, Peťko ty nemáš gaštanové vlasy, ty máš krásne čierne vlasy. Pochválila moje vlasy pred celou triedou. Povedala pravdu o mojich vlasoch, ale nezabudla dodať že sú krásne, práve to mi chýbalo v prípade mojich spolužiakov, slovíčko docenenia. Od vtedy som na svoje krásne čierne vlasy hrdý.:-) Ale čo je dôležité snáď po prvý krát som sa cítil medzi bielymi chlapcami rovnocenne. Poznaním svojej hodnoty som začal víťaziť nad pocitom menejcennosti a postupne sa potom presadzovať v danej spoločnosti. Pomohla mi v tom múdra učiteľka v prvom ročníku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To bol však len začiatok cesty boja z pocitom menejcennosti. Veľmi rýchlo som pochopil, že svojich spolužiakov ( všetci boli Nerómovia ) musím neustále presviedčať o tom že „patrím medzi nich“. Hľadal som v čom môžem vyniknúť a za každú cenu som im chcel ukázať aký som dobrý. Lenže sa začala moja dilema s kým sa mám kamarátiť. Keď som bol v škole, najčastejšie som bol so svojimi bielymi „skoro“ kamarátmi. Za rómskych rovesníkov som sa hanbil, a možno skôr som sa bál s nimi v škole stretávať, lebo som si myslel, že tým pádom stratím svoju ťažko vydobytú pozíciu v „bielej“ partii. Keď som sa vrátil zo školy, chcel som sa hrať s rómskymi deťmi, ktorí mi však dali pocítiť, ako sa k ním správam v škole.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som mal necelých 16 rokov dostal som na oázu ( 15 dňové duchovné cvičenia hnutia Svetlo – Život ). Tam som sa stretol prvý krát s pravdivým, autentickým kresťanstvom. Spoznal som osobného Boha, ktorý ma miluje. Uvedomil som si, že som Božie dieťa a v tom je moja hodnota. Nie v tom aký som, ale kto som. Moja cena je cena Ježišovho života, on neváhal zomrieť za mňa, Róma!

Táto skúsenosť vyliečila komlex z toho, že som Róm, dnes som na to hrdý. Pomohli mi v tom niektorí ľudia ( skoro všetci boli Nerómovia ) žijúci okolo mňa: skutočná učiteľka a skutoční kresťania.

Nešetrí dobrými a milými slovami docenenia a životom ukazuj svoje Božie detinstvo, lebo takto môžeš pomôcť mnohým ľuďom s ktorými sa stretávaš.

Thlic. Peťo Horváth

Thlic. Peťo Horváth

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som katolícky kňaz, ktorý sníva o lepšom zajtrajšku. Podobne ako Martin Luther King :-).... Zoznam autorových rubrík:  Pastorácia RómovSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu